Som ny igen!

140922_183911_mobilen

Gipset är kastat! Ett stort steg på vägen för mig! Nu ska jag bara lära mig att gå också… Så här fint har de snickrat i hop min fotled – med en platta och diverse skruvar. Vissa av skruvhuvudena kan jag faktiskt känna genom skinnet. Jag fick en flammig laserkopia på röntgenplåten med mig hem igår, som jag sedan fotade av med mobilen. Det är den ni ser här ovan. Ingen superkvalitet, men kul att behålla ändå. Det är ju inte var dag man bryter fötterna jäms med fotknölarna (hoppas jag i alla fall).

Att muskler kan förtvina så fort är ju skrämmande. Min högra vad är… ja, ynklig är nog rätta namnet. Läkarutlåtandet efter gårdagens slutbesiktning av röntgenplåtarna var i alla fall gott. Alla benbitar sitter där de ska och har läkt ihop fint. Perfekt placerade, sa de t.o.m. Nu ska bara muskler, senor och ligament lära sig att jobba igen. Och töjas ut – och det kan jag lova att det känns ordentligt! Foten är fruktansvärt stel och det kommer att bli en tuff match att komma på banan igen, det inser jag redan nu. De första stegen utan gipset var faktiskt lite läskiga. På darrande ben, som Bambi på hal is, tog jag några försiktiga steg. Och det gick ju förstås bra, även om det var lite skakigt! Men mina trogna följeslagare Kryckorna lär nog hänga med ett bra tag till…

~ av ÅsaV på 23 september 2014.

13 svar to “Som ny igen!”

  1. Slutet gott allting gott! … och du är åtminstone på väg ditt! … Lycka till med gåendet!🙂
    Margi

  2. Visst är det väl märkligt att man kan gå omkring med skruvar och muttrar i sig … ja inte muttrar kanske, det gör man väl mest själv när man ska lära sig att gå igen😉

    Grattis till att läkningen gått så bra. Jag har ju varit med om samma sak för många år sedan och kommer ihåg hur stel och osäker jag var när jag skulle ta de första stapplande stegen. Och jag minns att benet var som en smal pinne jämfört med det andra.

    Lycka till nu med gångträningen!

    • Hahaha… du skulle bara höra hur jag muttrar! Jag har börjat att jobba lite, på deltid inledningsvis, och alla dörrar jag måste brottas med på jobbet… (och de är väldigt, väldigt många) de utlöser en hel del ”muttrande” från mig innan jag lyckats att besegra dem! (ja, ja… jag gör väl lite mer än bara muttrar ska jag väl erkänna – det osar snarare svavel i korridorerna!)

      Ja just ja… du har varit med om samma sak. Har du fortfarande dina plattor & skruvar kvar? Inga problem med dem?

  3. Skönt att höra att det ”går” framåt och att du är på bättringsvägen.

    Ta det lugnt och försiktigt och ha en bra helg,
    Erik

    • Tackar, tackar… men det går alldeles för långsamt enligt mig. Tänk om man kunde teleportera sig fram ett halvår i tiden ungefär, det vore toppen! Trevlig helg till dig med!

  4. Skönt att höra att gipset är kastat. Snart kastar du nog kryckorna också, ska du se!
    Kram

    • Hallå där! Kul att se dig här!🙂
      Jag får nog släpa på dem ett tag till är jag rädd. I går sprack ett av ärren upp lite grann och började blöda… Men att kasta ryckorna, det längtar jag verkligen efter! Då blir det nog fira av med födelsedags-skumpan!🙂

  5. Muskelatrofi är inte kul. Jag har inte hämtat mig fullt trots att det är 21 år sedan jag opererade nytt förband. Lär nog få leva med detta tror jag. En fotled är ju oxå väldigt utsatt för slitage så mitt råd är att träna hårt även om det gör ont för det kommer du ha igen i form av styrka o stabilitet. Kör hårt!

    • Korsband ska det ju va såklart. Sabla T9 inmatning.😉

    • Ja, sjukgymnastik har jag faktiskt börjat med redan. Och så har jag dammat av min gamla motionscykel som stod i förrådet. Allting gör ont, men det är bara att försöka bita ihop. Men 21 år? Det lät inte så hoppingivande… Hoppas att jag har bättre tur än dig! Tack för rådet, som absolut ska föjas!🙂

      • Ja 21 år. Tyvärr hämtade jag aldrig igen den förlorade muskelmassan och styrkan i lårmuskeln. Den operationsmetod man använde i mitt fall används inte längre, delvis på grund av de bieffekter den orsakade. Men men, jag har lärt mig leva med att inte kunna löpträna.

Kommentera

 
