Urtidsödlan på Österlen

140708_5602

Tro det eller ej, men när jag var på Österlen i somras stötte jag på denna urtidsvarelse. Det hör ju inte till vanligheterna att man ser en sauropod, så det ögonblicket var jag ju förstås tvungen att föreviga. Stilla, väldigt stilla, stod den där och blickade ut över vattenytan med outgrundlig blick.

Om inte lillgrabben i familjen som äger huset vi hyrde har plockat in den, så står den nog fortfarande där på kanten av fågelbadet och glor…🙂

~ av ÅsaV på 17 augusti 2014.

9 svar to “Urtidsödlan på Österlen”

  1. Åh, hur kunde jag missa den när jag var på Österlen…. Det hade verkligen varit spännande att få se en Sauropod, vid stranden på Haväng, t.ex🙂
    Fast när man tänker efter så kanske man inte hade velat möta en dinosaurie i verkligheten, de kunde ju vara jättestora!
    Vackert fångat möte med denna sällsynta varelse🙂

    • Förstå vad majestätiskt att se den strövandes med det glittrande havet som bakgrund vid Haväng… det hade verkligen varit ett scoop!🙂

  2. Inte alla som får möjlighet att se och fotografera dessa urtidsdjur. Tycker att du lyckats bra. Med den bild vinkeln misstänker jag att du var rätt högt uppe och använde ett långt tele, förstår att du inte ville vara allt för nära en sådan bjässe ;o)

    Hoppas du mår bättre i benet/foten. Ha det gott,

    Erik

    • Ja, precis som du misstänkte så hängde jag ut över en svindlande hög klippavsats för att få till fågelperspektivet. Man tänker inte klart i sådana situationer… Mitt längsta tele var givet förstås! Jag önskar att jag kunde säga att det var den strapatsen och den bilden som orsakade min brutna fotled… det ger ju extra cred om man offrar sig lite för bilden…🙂

  3. Haha, så finurligt🙂

  4. Du fånga den på bild? wooow!! Grattis Åsa, har själv försökt många ggr men aldrig lyckats🙂

    Suveränt fångat🙂

  5. Jag kan bara säga grattis. Från och med nu kommer jag att kalla Österlen för Jurassic Park😉

Kommentera

 
