Sköna maj – med gullvivor, fästingar och vildsvin

140518_3342

Äntligen har då värmen kommit! Nu är det verkligen en härlig tid att vara ute i naturen. Fotofrekevensen är hyfsat hög, men uppdateringarna här på bloggen desto lägre…

Jag försöker att kombinera foto, geocaching och långpromenader i fina omgivningar. Ute vid Morga hage stod gullvivorna i full blom förra veckan. Jag slängde mig genast raklång ner på backen och frossade i gullvive-fotografering. Utan att jag visste om det fick jag då en ovälkommen besökare som ville frossa på MIG. Dagen efteråt hittade jag otäckingen fastbiten på mitt smalben. Göran är dock en fästing-plockare av stora mått och han lyckades utan problem få bort den från mig, med alla dess delar i behåll. Kvar finns dock fortfarande en illandes röd svullnad som pryder mitt ben. Tur att att man är TBE-vaccinerad i alla fall. Det var årets första… hoppas att det inte blir fler!

140518_3407

Förutom gullvivor hittade jag många cacher och kunde dessutom njuta av vacker utsikt över vattnet. Här lekte jag som synes loss med kamerans dubbelexponeringsfunktion igen. Och javisst, det hade alldeles säkert blivit bättre med ett stativ… men vem orkar släpa runt på ett sån’t i skog och mark? Inte jag i all fall!🙂

140520_3513

Vi har också varit ute och spanat på mossen några gånger. Är man bara ute tillräckligt sent får man ofta syn på diverse djur där ute. Rådjuren är förstås flitigast förekommande. Men även dov- och kronhjortar brukar man se. Och har man tur så visar även älgen upp sig. Senast hade vi mer tur än så… Förutom älgen och råbocken i dimman, så fick vi syn på ett helt gäng med vildsvin i skogsbrynet! Två suggor med några halvstora kultingar, såg det ut som. Vi räknade till 8 vildsvin totalt i gruppen. Men då var timman sen och slutartiderna långa. Stativlös som jag är blev det alltså handhållet med telet i mörkret – optimala förutsättningar, med andra ord! Men med lite god vilja kan man faktiskt se att det är tre (om än något suddiga) vildsvin på bilden nedan.

140520_3580

 

~ av ÅsaV på 25 maj 2014.

14 svar to “Sköna maj – med gullvivor, fästingar och vildsvin”

  1. Äckligt med fästingar. Själv är jag för harig för att slänga mig raklång på marken så här års. Rådjursbilden är en riktig höjdare! Mycket stämningsfull bild med härlig dimma och gåtfull skog.

    • Hu jaa… fästingar är vidriga! Just nu har jag fobier mot att slänga mig ner på marken. Men känner jag mig själv, så är det snart glömt!🙂

      Kul att du gillade rådjursbilden!

  2. Trevliga upplevelser du har fått ute i naturen (förutom fästingbettet då förstås) med tillhörande bilder. Det är en fin tid vi är i nu, mycket händer i naturen, man vet inte riktigt hur man ska bete sig för att hinna med att njuta av allt som bjuds. Önskar en fortsatt fin försommar!!

    Mvh, Jörgen

    • Haha… ja, fästingbettet räknar jag inte till mina trevligaste upplevelser1🙂

      Visst är det fint… den finaste tiden på hela året faktiskt, om du frågar mig. Visst skulle man väl vara ledig under denna period? Det borde rent av vara förbjudet att jobba på våren, tycker jag!😉

  3. Dessvärre har ju värmen försvunnit igen. Och snabbt gick det. Men vi fick i varje fall några dagar med sommar. Hoppas nu bara att den kommer tillbaka igen🙂

    Gillar råbocken i dimma, snyggt! Och visst ser jag vildsvinen😉 Usch för dessa fästingar. Håll koll på stället där den satt så du inte får någon röd ring. Borrelia är inte kul, hade det för några år sedan men den försvann med antibiotika som tur var.

    • Ja, idag och igår har det verkligen varit svinkallt! Otroligt att det kan skifta så fort…

      Kul att du gillade min råbocksbild!🙂

  4. Härliga bilder Åsa! Och vildsvin :))))))) Grymt😉

    • Tack Mats! Men vildsvinsbilderna var inga höjdare, tyvärr… men otroligt roligt att få se dem i verkligheten! och så många sen!🙂

  5. Trevliga bilder du bjuder på. Gillar verkligen bilden på Gullvivan och Rådjursbilden. Kul att du fick se vildsvin, kanske skulle man ta sig en tur och spana efter dessa vildgrisar. Var ni till fots eller i bilen när ni såg dem?

    Ha det bra,
    Erik

    • Tack Erik! Gullvivan tycker jag själv om. Jag hade kamerans bildinställning i landskapsläge, och då brukar ju färgerna bli lite kraftigare, så den blev så här färgrann direkt från kameran!

      Vi spanar alltid på djur från bilen – världens bästa gömsle! Fast fåglar funkar det aldrig att fota från bilen av någon konstig anledning… trots att de sitter tryggt högt uppe i träden flyr de alltid så fort bilen saktar in.

  6. Åh så vackra bilder! Visst är det en härlig tid,förutom fästingarna då. Jag gillar den dubbelexponerade bilden och jag tror inte det blivit bättre med stativ🙂
    Det är just den mjuka känslan i bilden som jag gillar.
    Och Åsa, om du tänker byta thema till Expound, så måste du ange ”utvald bild” i varje inlägg, annars blir det bara text på frontsidan.
    Jag hade ett himla jobb att gå igenom alla inlägg och välja bild, men sen blev det bra🙂
    Ha det gott!

    • Hallå Ulla! Kul att du gillar min dubbelexponering! Jag tycker att det är så himla kul att leka med just den funktionen!

      Aj då… det där med ”utvald bild” lät ju lite jobbigt… särskilt när man har inlägg ända från 2008 att gå igenom! Det skulle bli många timmars jobbande det! Allt gott till dig med!

  7. Hej Åsa!
    Läste om dig i Fotosidan-tidningen och kände mig både glad och sorgsen. Glad för dig och din framgång och lite sorgsen över att jag tappade kontakten med både dig och Anita.

    Det vore fantastiskt att träffas någon gång och höra mer om hur du har det.

    Önskar dig allt gott, jag kommer snart tillbaka hit!

    Varmaste hälsningar
    Ulrica

    • Hej Ulrica!
      Vad roligt att få höra från dig! Det är lätt hänt att tappa kontakten… det är ju oftast så fullt upp med allt man har närmast omkring sig. Visst vore det roligt om vi kunde träffas och skvallra lite om de år som gått🙂
      Kramar från Åsa

Kommentera

 
