Kärleksparet

I går var vi ute på en lång och härlig fotopromenad i naturen. Huvudmålet var att fånga grodlek på bild… men det skulle visa sig att ett helt annat kräldjur fick huvudrollen den dagen! Vi hade just återvänt till vår bil för att fara vidare mot ett annat utflyktsmål när vi såg en stor, svart orm komma slingrande ut från skogen. Den hade målet riktat rakt mot oss. Mitt på grusplanen framför våra fötter stannade den. Jag passade på att fota några bilder. Vi var lite osäkra på vad det för för en orm. Vi hade sett flera snokar under vår utflykt, men denna saknade de gula fläckarna på kinderna och var alldeles kolsvart. Då såg vi plötsligt hur det rörde sig i skogsbrynet. Ännu en orm var på väg ut från skogen! Och den ringlade sig fram i precis samma bana som den första ormen. Vi såg att den spårade den första ormens doftspår… i hög fart kom den i spikrak bana mot den orm som låg framför våra fötter. Nu började det att bli lite spännande!🙂

140421_2129

Utan tvekan fortsatte den rakt upp på ryggen på den första ormen. Denna orm hade ett omisskännligt sicksacksmönster på sin rygg… det var huggormar! Nu började ett ivrigt ringlande och slingrande. Snabbt och smidigt fortsatte den nyanlände hanen att röra sig upp längs hela hennes kropp tills att huvudena låg sida vid sidan, medan kropparna tvinnade sig om varandra. I ca fyra minuter pågick skådespelet mitt framför våra fötter, utan att de ens lade märke till oss. Så skiljde de sig åt och det hela var över lika plötsligt som det börjat. Jag reste mig upp från marken för att skaka av mig dammet och fick plötsligt den ena ormens fulla uppmärksamhet. Med snabba rörelser ringlade den rakt emot mig! Jag började kolla mig om efter bilen för att fly fältet, när plötsligt ett tåg kom dundrande förbi alldeles i närheten. Det bröt ormens jakt efter mig och och den började nosande att följa efter den andra ormen som nu dragit sig tillbaka mot skogen igen… Ja, detta var verkligen något annat än grodleken  i viltvattnet! En häftig upplevelse som jag aldrig varit med om förut.

140421_2138

Givetvis blev det en och annan grodbild den dagen också. Bryggan i solskottet var tyvärr upptagen av två karlar som låg där på mage och ivrigt fotade de lekande grodorna framför dem. Själv fick jag nöja mig med att kravla runt på en lerig grusväg och fota hemvändande paddor som satt och svalkade skinnet i pölarna. Men det gick ju det med!🙂

140421_2229

Givetvis var jag tvungen att avsluta dagen med en dubbelexponering också! Kanske var det prinsen som satt där i vattnet och tittade mot mig…

140421_2236

~ av ÅsaV på 22 april 2014.

8 svar to “Kärleksparet”

  1. Vilken häftig upplevelse! O samtidigt lite skrämmande!

    • Ja, det var väldigt häftigt faktiskt att få se så där på nära håll… och särskilt att få se det från början till slut.

  2. maffiga bilder!

  3. Aha.. så grodorna har börjat leka här i våra trakter. Kul, jag kollade för någon vecka sedan och då verkade det inte vara något på gång. Har varit nere på västkusten och där verkade leken vara över, hittade i varje fall inget. Skall se om jag kan hitta några glada grodor.

    Vilken härlig upplevelse du/ni fick med ormarna, spännande. Fina bilder fick du också.

    Ha det gott,
    Erik

  4. Det verkar som det går över rätt fort, tyvärr. Hoppas att du har tur och får se några här istället. Men sista dagen vi var ute var det tyvärr väldigt lugnt på grodfronten igen…

  5. Åh, jag tror att jag hade svimmat bara av att se ormen komma ut från skogskanten.. är livrädd för ormar och kryp🙂. Men jag förstår att det måste ha varit en häftig upplevelse, pulsen var hög kan jag tro!

    Din dubbelexponerade grodbild var fantastiskt fin!!!
    Ha en jättefin söndag🙂
    //Ulrica

    • Haha… ja, om man hade lidit av ormskräck vore det ju en hemsk upplevelse. Tur att man inte gör det! Lite skraj vart jag dock där på sluttampen när den ena ringlade hastigt rakt mot mig…🙂

      Kul att du gillade min groda! Otroligt att en vattenpöl på en grusväg kan se så hyfsad ut som omgivning till krabaten.

Kommentera

 
