Bland sippor, eldlöss och fåglar

140406_0553

Åh, vilken härlig eftermiddag det var i går… blåsippor, vitsippor och gulsippor trängdes på Parnassen och det gick ju bara inte att motstå att fota dem igen.

Nere i vassen flög det miljontals knott omkring (inte riktigt lika härligt…), till sädesärlans stora glädje. Han spatserade runt på räcket och följde med oss hela promenaden runt spängerna, samtidigt som han mumsade i sig av knotten.

140406_0642

Vi tog en tur uppför Kvarnberget för att leta upp en geocache och fika lite. Det var så varmt och skönt att vi slängde av oss jackorna och bara satt där och lapade sol uppe på toppen av berget. Vi blickade ut över Hjälstaviken och såg gäss, tranor och hägrar passera förbi… allt medan vi bara satt där i godan ro och fikade och njöt.

Väl nere vid vattnet igen kunde jag bara inte låta bli att leka med dubbelexponeringar även denna dag. Här nedan är en liten gås som fick utstå mina experiment.

140406_0606

140406_0801

På väg mot bilen ville jag bara fota några sippor till. Då lyckade jag hamna mitt i ett kärleksnäste. Det var de svart-röda eldlössen som förlustade sig på marken där jag lagt mig ned för att fota. En sten och en hel rot invid en stam var helt täckt av dem. De flesta var hopkopplade i tandemställning och spatserade runt ända mot ända. En av dem stod dock alldeles själv hela tiden. När jag studerade bilderna här hemma tycker jag att det ser ut som just den har en del av någon annans bakkropp fästad vid sig. Något förfärligt verkar att ha hänt med kärlekspartnern… de är visst kannibaler har jag läst… så den kanske rent av blev uppäten?

140406_0842

För tillfället är Hjälstaviken vårt favoritutflyktsmål i år… vi ska garanterat dit igen så fort tillfälle ges. Bara det slutar regna någon gång…

 

~ av ÅsaV på 07 april 2014.

3 svar to “Bland sippor, eldlöss och fåglar”

  1. Visst är det härligt med sol. Här sken solen igår men idag är det mulet igen, varannandagsväder sa dom på väderprognosen. Vi får hoppas det stämmer, då blir det sol imorgon🙂

    Sädesärlan är en av mina favoritfåglar men jag har ännu inte sett någon i år. Gillar din bild där den sitter i fokus på räcket, på jakt efter knott!!! Trodde inte knotten kommit ännu.

    • Du hade rätt! Nu är det sol igen!🙂
      Där vi var fanns det otroliga mängder knott… tittar du lite noggrannare på bilden så ser du faktiskt en liten knottsvärm precis ovanför sädesärlan!

      • Det var inte jag som hade rätt, det var SMHI🙂 Fast vad gör det, bara solen skiner🙂 Och visst ser jag knottsvärmen, hur tydligt som helst. Har jagat andra små odjur idag, bladlöss😦

Kommentera

 
