Galaxen ur gömmorna

081227_4265

Äntligen har jag kommit mig för med att skaka liv i en kraschad dator från 2009, där det fanns bilder som inte var sparade någon annan stans. Jag slarvar med back-uperna periodvis måste erkännas…

Hur som helst – igår lekte jag datatekniker och skruvade isär datorn. Efter mycket bändande, skruvande och slitande – med en uppskuren knoge som följd – lyckades jag till slut få ut hårddisken ur datorn! Från jobbet hade jag fått låna en PATA till USB adapter, eller vad det nu kallas, så att jag kunde koppla ihop hårddisken med min stationära dator via USB:n. Och till min förvåning så funkade allt galant! Där fanns ju bilderna! Totalt var det 8 månaders fotograferande från 2008–2009 som jag nu fick tillgång till igen!

Bilden ovan, som klart och tydligt måste föreställa en mystisk varelse som spanar upp mot galaxerna, var den första jag hittade. Nu ska jag leta vidare och se vad som kan finnas mer där i gömmorna.

Och så måste jag skärpa mig i arkiverandet! 2009 års bilder var utspridda dels på den kraschade datorn, dels på en extern hårddisk och slutligen var några månaders fotande nedsparat endast på en CD-skiva. Slarv-Maja!

~ av ÅsaV på 19 februari 2014.

4 svar to “Galaxen ur gömmorna”

  1. Nä nu blir jag imponerad. Du är ju en riktig hacker😉 Och att det funkade vid första försöket. Måste var härligt att få tillbaka bilder som man tror var förlorade. Själv kör jag dubbla backuper efter en nervös period med att försöka rädda bilder från en kraschad dator. Lyckades rädda så gott som allt🙂

  2. Haha… det var inte så särskilt mycket hackande från min sida! Det svåraste var att få ut hårddisken, det andra löste sig av sig själv.🙂

    Jag håller som bäst på att funderar på en smart backup-lösning. Jag har ju Time Machine i min nya Mac och funderar på att skaffa mig en NAS-server med RAID-system att användas tillsammans med Time Machine.

  3. Time Machine med NAS blir nog en jättebra lösning. Vill du slippa ha en låda till igång hemma kan du använda någon molnbackup istället. Jag har alla mina bilder på molnbackup och tycker det fungerar bra.

    • Jag är lite nojig med att lägga upp allt i en molntjänst… Men vem vet, jag kanske vänjer mig med den tanken så småningom!🙂

      NAS:en har ju lite andra funktioner också som kan vara trevliga att ha! En egen iTunes-server t. ex.

      Kul att du kikade in och lämnade en kommentar!

Kommentera

 
