Långa pauser…

130617_100_5896

Oj, vilka långa pauser det har blivit här… Jag fotar varje dag nästan, men pga en dator som psykar mig genom olidliga vibrationsljud plus att mitt fotoredigeringsprogram har lagt av, blir det inte så mycket aktivitet här vid datorn. Men, men… snart så! Jag väntar på Apples event som snart kommer och därefter kommer jag att fatta beslut om lite inköp! Det ska bli kul, men lär svida lite… i alla fall i plånboken!🙂

Så här kommer en bild som jag fotade i juni då jag smög på en hjort ute vid Bälinge Mosse… sekunden efteråt upptäcker den mig och skuttar retfullt iväg. För tillfället frossar jag mest i att fota i vår vildvuxna vildängsrabatt som jag sådde i våras. Den sprakar i alla möjliga färger och med blommor jag inte ens vet namnet på. Fantastiskt vackra vallmosorter har också dykt upp där. Tanken var att fjärilar skulle lockas till trädgården, men icke… knappt en endaste fjäril har ens passerat förbi denna sommar. Humlor, bin, sniglar och små svarta skalbaggar finns det däremot i överflöd.

Jag har förresten upptäckt en rolig hobby som stjäl tid från mitt fotande numera: geocaching. Man blir som barn på nytt när man letar efter alla dessa gömmor som finns i stort sett överallt, både i städer och ute i naturen. Allra gladast blir man när cacheägaren har ansträngt sig lite extra och gjort en genomarbetad, snygg och klurig gömma. Det finns otroligt finurliga människor därute har jag märkt och ibland blir man nästan stum av beundran över de ansträngningar som måste lagts ner av cacheägaren!

Ahhhh… nu börjar datorn surra så där mycket igen… nu ska jag ut och geocacha istället, innan det är dags att ta mig till jobbet! Ha en bra dag!🙂

~ av ÅsaV på 04 september 2013.

7 svar to “Långa pauser…”

  1. Fin bild blev det i alla fall trots vibrationssurr!🙂

    • Haha…tack! Jag hann precis lägga ut den innan jag fick tokslag på datorn och begav mig ut istället!🙂

  2. Vilken vacker hjortbild! Jag har inte varit vid Bälingemosse sedan tidigt i somras, kanske dags snart igen. Hoppas du får en ny tyst och snabb dator snart :0)

    /Erik

    • Jag jobbade kväll i går och då passade minsann min sambo på att åka ut och spana på Bälinge Mosse. Strax efter skymningen rullade han sakta fram med vindrutorna nere. Han hör ett plaskande i diket intill och kollar lite extra. Där går en gigantisk älgtjur och betar. Plötsligt hör han fler plaskande och ett gnällande… och då ser han också kon! Tjuren svarar genast på hennes gnällanden. De märker knappt Göran utan är fullt upptagna med att ”prata” med varandra. De tar sig upp från diket och in i ett busksnår under ihärdigt brölande och gnällande…Vad som utspelade sig i buskarna förtäljer däremot inte historien!🙂

      Var för händer inte sådant när jag är med ut och har kameran med mig???

  3. Vilken fin bild! Trilskande fotoprogram och dessutom surrande datorer är inte roliga. Låter spännande med ny dator. Jag älskar min mac, den är suverän när det gäller bildhantering.

    Det där med fjärilar har jag också märkt av, eller rättare sagt, avsaknaden av fjärilar. Jag har riktiga fjärilsmagneter i trädgården men det har inte hjälpt. Som tur är har det i varje fall funnits mängder med humlor. Men det är lite oroligt att fjärilarna börjar bli så sällsynta. Vi får hoppas att dom kommer tillbaka till nästa år.

    Geocaching läste jag om imorse i tdiningen. Låter spännande, kanske jag skulle pröva också. Jag har ju tid nu🙂

    • Jag är också en Mac-människa egentligen. Jobbar nästan enbart med Mac på jobbet. Så nu åker PC:n ut och det blir en bärbar Mac istället. Tyvärr kom ingen info på Apple-eventet gällande ev processorbyte, vilket jag väntat på. En nyare processor skulle nämligen förlänga batteritiden med det dubbla…

      Aha… så det är inte bara hos mig de varit frånvarande? Det låter ju nästan oroväckande. Men som du sa – humlor har det i alla fall funnits i överflöd av!🙂

      Geocaching är superkul. Man blir som ett barn på nytt, med allt vad det innebär! Jag är t.ex. just hemkommen från en liten tur där jag gick och spanade upp mot trädtopparna efter en gömma, eftersom tipset var ordet ”vingar”. Men titta uppåt ska man helst inte göra när man går på en skogsstig… Nu ser jag ut som vilken 5-åring som helst med blåslagna och skinnflådda knän! Det låg visst en liten rot i vägen tvärs över stigen! 🙂

  4. Tråkigt med datakrångel. Själv drömmer jag om en imac med stor skärm. Får vänta några år dock. En alldeles förträfflig bild på hjorten! Lycka till med cachningen!

Kommentera

 
