5:2-dieten utvärdering

130509_100_3859

Ända sedan före midsommar har jag testad den omskrivna 5:2-dieten. Vilken i korthet går ut på att man som kvinna drar ner sitt kaloriintag till 500 kcal två dagar /vecka och äter normalt och balanserat de övriga 5 dagarna. Jag gjorde visserligen lite annorlunda. Jag kombinerade 5:2 med aftonbladets viktklubbs rekommendationer, som var att jag skulle ligga på 1300 kcal /dag för att gå ner i vikt. Så jag har alltså legat på 500 kcal 2 dagar /vecka och 1300 kcal fem dagar/vecka. Av Viktklubben har jag haft jättestor hjälp av kaloriräknaren och alla annan inspiration som finns där.

Positivt:
– Viktminskning på 7 kilo
– Inga svårare hungerskänslor
– Snabbt och smidigt att fixa maten
– Magsäcken har minskat drastiskt av fastan, det GÅR helt enkelt inte att äta för stora portioner

Negativt:
– Den omskrivna energikicken man skulle få uteblev, Under dagarna med ”fasta” var jag enormt trött
– Humöret fick sig en rejäl dipp under faste-dagarna och jag kände mig allmänt låg och moloken
– 500 kcal är väääldigt lite mat… jag valde att dela upp det på 3 mål för att hålla blodsockret jämnt. Men då blir det inte mycket man kan äta per mål…

TEST:
Eftersom jag denna vecka ville känna mig lite starkare, så har jag skippat de två faste-dagarna och enbart kört via Viktklubbens rekommendationer. Och resultatet? Jo, jag gick ner precis lika mycket denna vecka som veckan innan!

Ska man testa 5:2 ska man nog vara mer noga med att äta ordentligare med högre kaloriintag under de fem övriga dagarna än vad jag gjorde. Vi får se… jag kanske testar det också framöver…

~ av ÅsaV på 04 augusti 2013.

3 svar to “5:2-dieten utvärdering”

  1. Jag har också testat det där med fasta ett par dagar i veckan och har fått den där energikicken! Alla får ju inte den, men jag undrar om du har testat att äta bara ett mål och sedan vara helt utan ett dygn? Jag äter frukost och inget mer och det är inte förrän jag överlevt lunchhungern som energikicken kommer. Kan vara värt att prova kanske?

    • Intressant… värt att testa kanske… Jag har bestämt mig för att hålla upp med fastan i två veckor nu, för att sedan pröva igen. Då ska jag testa din metod och se om det gör någon skillnad. Men kanske lägga målet på lunchen i stället, så att man pallar jobba hela dagen.🙂
      Tack för din kommentar!

  2. Intressant att läsa dina upplevelser. Jag kör sedan en månad också med 5:2 men jag kör lunch till lunch. Måndag och torsdag är mina dagar. Jag äter frukost och lunch måndag och torsdag sedan dricker jag bara vatten och te i 24 timmar tills det är dags för lunch igen på tisdag/fredag. I början var det svårt på fastedagarnas kvällar då jag blev väldigt hungrig men nu funkar det bra. Och förmiddagarna innan lunch har jag väldig energi. Igår hade jag besök och åt min lunch sent så jag har inte ätit min fredagslunch heller men känner mig jättepigg och inte speciellt hungrig.

Kommentera

 
