Sexlingar med taggar

130712_GOB_6813

Vilken underbar överraskning som dök upp på trädgårdsplätten idag! Sex stycken fantastiskt söta, underbara igelkottsungar! De kan inte vara mer än 3-4 veckor, för de var så små att de lätt hade rymts i min handflata. Vilken lycka! De bor precis intill staketet till vår trädgård och har lurvat runt hos oss mest hela dagen. Och bäst av allt… Idag fick jag för första gången i mitt liv se mamma Igelkott ge sina ungar di! Lyckan var total.🙂

Hon låg på rygg med de små tassarna i vädret och kottebarnen kravlade och klättrade över henne både länge och väl. Mätta och belåtna somnade sedan både mamma och småkottar i en stor hög… jag vågade inte fota dem mer en något enstaka kort, för jag hade sett hur de reagerade starkt på slutarljudet tidigare under dagen, och jag ville inte störa dem när de var matdags…

Senare på kvällen passade vi på att vattna trädgården för att maskar, sniglar och annat kottegodis skulle fortsätta att trivas hos oss! Sex igelkottsungar + en mamma som trivs på 25 kvm trädgårdsyta, är rätt bra utdelning tycker jag!🙂

130712_GOB_6901

 

~ av ÅsaV på 12 juli 2013.

6 svar to “Sexlingar med taggar”

  1. Verkligen total lycka! Älskar igelkottar! Din historia låter absolut fascinerande i mina öron och avundsjuk blev jag, klart! Fina bilder! Ha det gott och lycka till med den gulliga familjen!

    • Aha…ännu en igelkottsälskare?🙂 Ja, de är bedårande söta… men det gäller att se upp med var man sätter fötterna. Nyss var alla sex ungarna ute och lurvade runt samtidigt på vår gräsmatta, mitt framför mina fötter!🙂

      Det är lite för starkt och hårt ljus att fota i just nu tyvärr…

  2. Oj va kul! Vilken fin bild du fått till på kotten. Önskar att vi också hade igelkottar i vår trädgård. Det var många år sedan jag lyckades ta några kort på igelkottar. Vi bodde tidigare vid telefonplan i Stockholm och där fanns det ganska gott om igelkottar.
    Hoppas du får fler tillfällen att fånga dessa små taggiga sötnosar.

    /Erik

    • Kottarna gillar inte ljudet av min slutare och jag vill ju inte skrämma dem i onödan, så jag vågar inte fota dem så mycket som jag egentligen vill. Min kamera ska ha ett ”silent-mode”, men jag har inte fått det att funka tyvärr… Men jag hoppas på att få lite fler bilder innan de drar sin kos. De har redan börjat att ge sig ut på lite längre äventyr…

  3. ÅÅÅÅH, alldeles underbar din söta kottis – man kan liksom se att han är på G och jag tokälskar det!

    Och sen bilden under är ju bara genialisk, såååå jäkla bra!!

    Japp, det ska vara du till det – har jag alltid tyckt, du är super på detta!

    Önskar dig en underbar sommar Åsa med mycket foto🙂

    Kram Tammy

    • Gulle dig Tammy, vilka fina ord du slösar med på mina bilder,,,🙂
      På måndag är det redan jobbardags igen…:/
      Hoppas att du har haft en härlig sommar!
      Kram från Åsa

Kommentera

 
