Dimmslöjor i älgarnas rike

Det blev en sen kväll ute på mossen igår. Det märks att det går mot höst för luften kändes så ovanligt  rå och kall. Både jag och Göran huttrade och drog upp jackans dragkedja så långt det bara gick. Vi hade precis missat den vackra solnedgången i strålande brandgult ljus och kände oss lite besvikna över att vi kom ut för sent. Nu återstod det endast lite ströljus i horisonten.

Bockjakten närmar sig med stormsteg. Kände rådjuren det på sig? Vi såg bara några enstaka djur i ett område som annars brukar vara rikligt fyllt med dem. Jag hoppas de gör det och håller sig undan alla gevär! Jag hoppas också att den ståtliga råbocken med de vackra hornen som jag brukar se här ute klarar sig ännu ett år. Men i går var det som sagt lugnt och stilla. Endast några får gick och betade i sin hage.

Dimman svepte fram och började nu att bädda in hela mossen i sina skira slöjor. Färgerna ändrade karaktär och landskapet såg  nu lika rått och kallt ut i färgerna som luften kändes. Mörkret föll nu snabbt och vi började så sakteliga ta oss hemåt igen. Det hade varit en fin kväll även om vi kom ut lite för sent… Då plötsligt, på den allra sista ängen innan mossen tog slut, såg vi honom. Skogens konung!

Han gick där så stilla i dimman och betade alldeles intill oss både länge och väl. Plötsligt lyfte han sitt stora huvud och vädrade i luften. Han lyfte nosen högre och högre och man riktigt såg hur han försökte klura ut vad det var för en vittring han kände. Förmodligen hade vinden vänt och det var en pust av vår närvaro han lyckats fånga upp med sina känsliga näsborrar.

Sakta började han röra sig bortåt längre in i dimslöjorna. Det var till slut svårt att överhuvudtaget se honom. Och då… precis då såg vi något alldeles underbart! Dimman lättade lite för ett ögonblick och där stod han – Skogens Konung med hela sin lilla familj! Med ett leende på läpparna åkte vi förnöjda hemåt igen. Det var visst ett lyckokast att missa solnedgången, trots allt!

~ av ÅsaV på 14 augusti 2012.

16 svar to “Dimmslöjor i älgarnas rike”

  1. Sköna bilder och jag faller speciellt för älgbilderna som jag tycker är bland de bästa jag sett på länge!🙂

    • Tack snälla Åke, vad glad jag blir av din kommenter! Det var en härlig upplevelse och jag blev så lycklig över att lyckas fånga dem alla på bild också!

  2. Vilken lyckad kväll!!! Underbara biler. Ren njutning.

    • Ja, när det gäller djurfoto gäller det verkligen att ha turen på sin sida! Jag hade lika gärna kunnat komma hem med endast dimma och förfallna lador på mitt minneskort!🙂

  3. Det var fina bilder, speciellt av älgarna. Vilken tur ni hade,
    / karita

  4. Det är alltid roligt att titta in på din blogg och få se dom vackra bilderna som du bjuder på. -Din blogg besöks flitigt av mig!
    Sen vill jag tacka för din hälsning i min gästbok på min hemsida, dom raderna du gav betyder mycket. -Tack!
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Morgan

  5. Fatastiske bilder, for en opplevelse du må ha hatt. Veldig bra formidlet i tillegg.

  6. Aaah härligt stämmningsfulla bilder. Fastnade för de sköna älg bilderna.
    /Christer K

  7. Hej Åsa, jisses vilka fantastiska bilder du visar och vilket möte ni fick där i sommarnatten. Det är sådana magiska stunder man kan leva länge på. Det är bara att gratulera till dina underbara bilder – svensk natur när den är som bäst!!
    Ha en fortsatt fin sommar med många fina möten där ute i naturen.

    Mvh, Jörgen

    • Hej Jörgen! Ja, jag svävar fortfarande på moln efter det mötet! Jag hade suttit och fotat tjuren en bra stund och var övertygad om att den var ensam. Det blev adrenalinpåslag kan jag lova, när resten av familjen visade sig!🙂

  8. Underbara älgbilder, vilken stämning!

    /Henrik

  9. Åsa, vilka bilder!!

    Älgbilderna är förtrollande vackra, och vilken upplevelse att få se dom!

    Som vanligt fångar du magi, och jag njuter – fortsätt ditt vackra skapande!

    Mvh Tammy

    • Tack snälla du! ja, det var en magisk stund verkligen. Jag trodde inte mina ögon att jag kunde ha en sådan tur!

  10. Åsa, vilka makalöst bra bilder. Jag är stum av beundran. Du är en fantastisk naturfotograf.

Kommentera

 
