Vid foten av fjället

Första semesterveckan är nu avverkad! Vi har tillbringat tiden i norra dalarna, där vi bott i en mysig timmerstuga och vandrat runt i fjällen. Vi har verkligen njutit av tystnaden och av den oändliga utsikten. Så otroligt vackra miljöer… Jag fick blodad tand och skulle gärna vilja utforska Sveriges vackra fjällvärdar lite närmare.

Vissa leder var lyxigt utstakade med brädor över våtmarkerna och grusade gångar, medan andra var lite mer svårtillgängliga. Det är svårt att tänka sig att bilden nedan föreställer en vandringsled… Det är otroligt att jag med mina dåliga knän klarade av att ta mig fram där utan minsta problem!

Men trots att det vid första anblicken kunde se kargt ut, så blommade det för fullt i riset som täckte marken. Jag passade på att smyga mig till en paus i vandrandet genom att plocka fram mitt macro och slänga mig på marken ett tag.

Naturen var verkligen skiftande mellan de olika områdena vi vandrade i. Vissa var karga som ovan, medan andra var gröna och frodiga med små knotiga fjällbjörkar och porlande  fjällbäckar som ringlade fram. Nedan roade jag mig med att leka med kamerans dubbelexponeringsfunktion. Ett stativ hade suttit fint, men jag orkade inte att kånka på det över fjället, så det fick gå ändå!

En sak som slog mig, förutom tystnaden och de fria vidderna – var avsaknaden av djur. Till och med fåglarna lyste med sin frånvaro… Och renarna som det skulle krylla av  – var fanns de? Renarna var visst indrivna för kalvmärkning fick vi reda på senare. Synd att vi missade det skådespelet – det hade varit väldigt spännande att få se.

I slutet av veckan visade de sig plötsligt. Först den vite renen på mossen bland ängsullen, sen Sarven ensam där uppe uppe på Nipfjället och slutligen ett helt gäng som vinglade runt på vägbanan och kliade sig överallt med sina klövar. Det var gymnastiska ställningar av elitnivå vi fick se där… det var inte helt lätt att se vad som var vad på vissa av dem! 🙂

Nu är veckan i fjällen slut… men vi har redan bestämt att vi måste återvända…

Och bäst av allt – det är faktiskt 3 långa semesterveckor kvar!

~ av ÅsaV på 17 juli 2012.

3 svar to “Vid foten av fjället”

  1. Oj oj, så vackert, Åsa! tack för att du tar med en från söder på en resa i fjällen :o)

    Och visst hörs tystnaden på ett väldigt specieltt vis..

    Jätte, jättefina bilder!

    • Tack Tammy, det var snällt sagt!🙂
      Det är så häftigt med just tystnaden i naturen, när man är van med alla ljuden från en större stad. Här är det aldrig riktigt tyst…

  2. Riktigt härliga bilder du visar här. Du har öga för landskap också! Inte alltid så lätt att få till i dagsljus men du har jobbat mycket fint med linjer och komposition. Hoppas du får lika trevliga veckor de som återstår av semestern.🙂

Kommentera

 
