Svampplockning i Ekebyboda

Det är inte lätt att plocka svamp när svamparna är dubbelt så stora som en själv… Åhej och hå, vad den rackaren satt hårt fast!

Äsch, lika bra att ge upp… den kanske funkar bättre som spanings-torn? Wow! Vilken utsikt man fick här uppiifrån!

Nä, nu måste jag ila vidare! Jag såg ett skitsnyggt strå där borta. Det såg ut att finnas något mumsigt däruppe på toppen!

Åhhh… nästan uppe! Men, shit vad det gungar i blåsten…

Hjälp, vad det är långt ner till marken… men ner kommer man ju å andra sidan alltid!🙂

Varför så många pigor, kan man fråga sig? Ja, det gjorde jag också då jag hamnade i ett riktigt nyckelpige-näste. På en mycket begränsad yta formligen myllrade det av dem. Jag hade dem på kläderna, på fotoväskan, i håret och de var överallt omkring mig på marken.  Innan gårdagens möte har jag bara sett en enda nycklepiga på hela året! I går måste det ha varit hundratals jag såg … Någon som känner till fenomenet?  Varför samlas de så här? Är det dags att gå i dvala, eller svärmar de, eller vad?

~ av ÅsaV på 25 september 2011.

4 svar to “Svampplockning i Ekebyboda”

  1. Tänk att svampplockning kan vara så intressant!🙂
    Gillar bilderna, särskilt den sista som jag tycker är annorlunda och nyskapande.

  2. Vad roliga och söta bilder på nyckelpiga. Gillas mycket..speciellt den där den hänger på en klen ”gren”.
    Det har inte blivit så mycket makrofotografering för min del i sommar, då man upptäckte hur lätt det var att se en del vilda djur, främst då rådjur.

  3. Underbar liten serie från den stora lilla världen!

    Nic

  4. Vilken lycka att få träffa på så många samtidigt! Jag har också bara sett en och annan i år….de har varit sällsynta! Vackra bilder och en rolig berättelser till! :O))

Kommentera

 
