Ofri björn

Nog hade man önskat att man stötte på ovanstående scenario i det fria… men sån tur hade jag inte! Däremot visade de upp sig i ett hägn på Orsa Grönklitt som jag besökte i somras. Fåglarna hade jag i alla fall tur med!

Vilken himla turbulent vecka det har varit i naturfotovärlden. Det kommer verkligen att ta tid att smälta detta som skett. Tragiskt för Terje som medvetet saboterat hela sin trovärdighet och karriär. Snacka om att bygga luftslott… Men det måste vara fruktansvärt för Malin, som förutom att ha blivit förd bakom ljuset av sin man, dessutom nu straffas för hans gärningar genom att uteslutas ur t.ex. planerade bokpubliceringar.

Jag ser fram emot att han tar bladet från munnen och ger en förklaring till allt detta, samt redovisar vad som är fejk och inte.

Sjutton också… måste man börja fota i raw bara för att verka trovärdig nu?

~ av ÅsaV på 06 september 2011.

2 svar to “Ofri björn”

  1. Tror inte någon misstror dina bilder. Justera en bild i ett bildredigeringsprogram, det är väl något jag tror dom flesta digitalfotografer gör, jag brukar då räta upp sneda horisonter, ev skärpa till dom, justera levels lite och det är väl ungefär det…ja, å så storleksändra så dom inte blir tokstora i bloggar å så då. Känner jag mig slö eller har glömt göra inställningar i kameran för färgmättnad å sånt så kör jag det på datorn istället. Tycker liksom att nutidens digitala kameror har ju hur många inställningsmöjligheter i sig självt så det är ju inte någon större skillnad egentligen om man gör det i kameran eller datorn. En smaksak. Jag fotar inte i RAW, mest för att jag aldrig satt mig in i det där programmet riktigt. Så länge man är ärlig och törs stå för det man gör så tycker jag att hur bilden kommit till kvittar (självklart ska man inte stjäla andras bilder).

    Sen är det nog lite skillnad på vem som tagit bilden med, är man mer en bildskapare eller en dokumentär fotograf…typ. Tack och lov så har jag aldrig påstått att alla mina bilder kommer direkt ur kameran, även fast en hel del faktiskt gör det med😉.

    Visst är det tråkigt det som hänt, säkert tungt för dom båda och speciellt tråkigt också för alla dom som varit hängivna anhängare till hans bilder, som gått dyra kurser mm mm.

    Men som jag skrev innan, jag tycker det finns så många andra som inspirerar och som är så ruggigt duktiga så jag tänker fortsätta glädjas över deras bilder istället. Sen hoppas jag ju alltid att du ska ha lagt ut något nytt och det hade du ju nu igen, även fast det bara var en ofri björn ;-))))))..fast jag gillar den ändå…å fåglarna med.

    /Mona

    • Jag håller verkligen med dig om allt! Jag har absolut inget emot att man justerar skärpa, ökar kontraster, fixar färgstick, beskära etc. Det tycker jag hör till normalt efterarbete och sånt gör jag hela tiden. Det sticker jag inte under stol med. Men i olika forumtrådar framstår det nu som om somliga tror att man väljer att fota i jpeg bara för att det inte ska vara lika lätt att avslöja falsarier, som om man fotar i raw.

      Det som är mest beklämmande i den här härvan som uppstått är ju att han faktiskt självmant har sökt in till Naturfotograferna vars grundidé är att värna äktheten i bilderna. Med det följer också ett ansvar att leva upp till de idealen. Värst av allt är att han inte bara klippt och klistrat i sina egna bilder utan också gett sig på någon annas råfiler och klistrat in lodjur där. Allt för att framstå som trovärdig gällande lodjursobservationerna. Tragiskt!

Kommentera

 
