Äkta eller inte äkta… det är frågan

Jag måste erkänna att jag blivit grundlurad. Aldrig hade jag väl kunnat tro att just Terje Hellesø skulle sitta och klippa och klistra i sina djurbilder. Det fanns inte på min världskarta helt enkelt. Just den person som alltid ihärdigt poängterat vikten av äkthet i bilderna och att skapa bilderna direkt i kameran har själv suttit och klistrat in andras bilder i sina egna.  Varför? Jag kan helt enkelt inte fatta hur man kan sätta hela sin fotografiska karriär på spel på det sättet… In i det längsta vägrade jag se det som faktiskt är rätt uppenbart när man ser det med andra ögon. Jag var som så många andra förblindad av den bild han gett av sig själv som fotograf. Nu undrar man givetvis hur länge detta har pågått och hur stor omfattning fusket har… Jag känner mig verkligen bedrövad och besviken över hans val att göra på detta sätt. Men man borde ju faktiskt ha reagerat över det enorma antal lodjursobservationer han påstod sig ha gjort och på hur närgångna vissa av bilderna var…

Själv såg jag förresten också ett lodjur i somras. På Järvzoo –  i ett hägn! Och det var verkligen inte lätt att få syn på, trots att det borde vara väldigt van vid människor. Det skymtade bara fram som hastigast när skötarna kastade in lite kött och även då var det bara framme en kort stund. Snart var lodjuret osynligt igen, trots att det satt i ett relativt begränsat hägn. Det fanns visst ytterligare ett lodjur där inne, men det såg vi aldrig till. Skötarna berättade att den bara kom fram och åt om kvällen, när alla människor försvunnit därifrån. Så pass skygga är de alltså, trots att det är vana vid människor.

Min lodjursbild här ovan är inte särskilt bra. Men den är i alla fall äkta!

~ av ÅsaV på 03 september 2011.

8 svar to “Äkta eller inte äkta… det är frågan”

  1. Ja, vilken soppa va, hade också svårt att tro det, man vill ju gärna tro gott om alla, inte ens jag som leker med bilderna klipper eller klistrar in något..å speciellt inte från andras bilder. Nåväl, tur är ju att det finns massor av ärliga fotografer där ute som inspirerar, du tex.

    Mona

  2. Ja, men vet inte riktigt hur man ska uttrycka sig. Usch och fy är väl bara förnamnet, fotografisk doping på hög nivå! Man undrar hur mycket av hans bilder som har fotografisk äkthet, har detta falsarium pågått länge, är merparten av hans bilder montage? Om något slags förtroende skall återfås så får han nog lägga alla ”korten” på bordet och komma med en trovärdig avbön.
    Jag började så smått undra hur det var möjligt att producera så mycket fantastiska lodjursbilder på så kort tid. Han undrar har det överhuvudtaget funnits en Lodjursstam i Mullsjöskogarna – är allt uppdiktat? Frågorna är många och fallet är fatalt. Visst är det en petitess i världshistorien, men äkthetspredikaren Terje med fingrarna i syltburken – hela historien är mkt märklig. Bilden av naturfotografen Terje har i mina ögon verkligen krackelerat med den info som har offentliggjorts, tyvärr måste jag säga för jag har verkligen sett Terjes naturfotograferande som en stilbildande föregångare! Hoppas att han rider ut stormen och börjar producera ärliga bilder i toppklass som jag vet att han kan…eller hoppas iaf!

    Mvh, Jörgen

  3. Ja, visst blir man otroligt ledsen över sveket… för det känns verkligen som ett jättesvek mot naturfotografin som genre och mot alla naturfotoälskare som satt honom och hans bildskapande högt.

  4. Jag tycker din bild är FIN!

  5. Ja det är gräsligt. Värst är alla lögnerna till en så kallad vän😦

  6. Men, dålig bild säger du? Jag anser motsatsen!
    Läs gärna min artikel på NFM om händelsen, och en diskussion om framtidens naturfotografering. Vilket mäktigt möte! Avundsjuk som få här..

    /Niklas

  7. Kan bara hålla med om vad du skriver om denna tråkiga ”happening” innom naturfotografin i sverige. Ja ja detta ämne har ju vritt och vänts hit och dit så jag lämnar det härvid…
    Däremot så fastnar jag för din lo bild från Järvzoo, gillat kompositonen med lon inramad av det softa grenverket.
    Har själv för många år sedan varit på Järvzoo och blev speciellt förtjust i just Lo djuret, tänkt återvända och se om jag kan få några fina bilder på det och kanske lika bra som din. Men med historien som blossat upp så känns det inte så aktuellt längre….
    Men njuter av din bild så länge så kanske inpirationen infinner sig🙂

    /Christer K

Kommentera

 
